اگر به دنبال اين هستيد كه در خصوص تاثيرات سيستم بلاك چين بر بازاريابي بدانيد يعني در مورد سيستم بلاك چين اطلاعات خوبي داريد. اما اگر اينطور نيست به اطلاعات مختصري در اين خصوص بسنده ميكنيم.
بلاك چين چيست؟
به صورت خلاصه ميتوان بلاك چين را زنجيره اي از بلاك هاي اطلاعاتي دانست كه در يك شبكه قرار دارند و هر كسي كه از طريق كامپيوتر شخصي خود به اين سيستم متصل شود ميتواند به اين بلاك هاي اطلاعاتي دست پيدا كند.
با اينحال هيچكس نميتواند اين اطلاعات را تغيير بدهد، حذف كند و يا از طريق هك كردن به ان ها دسترسي پيدا كند. (براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد اين سيستم به مقاله مربوطه مراجعه كنيد.)
اما سوالي كه در اين مقاله قصد پاسخگويي به آن را داريم اين است كه چگونه از اين سيستم غيرمتمركز استفاده كنيم تا در زمينه بازاريابي رشد كنيم.
براي پاسخگويي به اين سوال اقدام به بررسي ۸ مورد استراتژي بازاريابي كه بر اساس استفاده از سيستم بلاك چين طراحي شده اند ميكنيم.
۸ استراتژي بلاك چين براي بازاريابي
سيستم بلاك چين براي مختل كردن سازمان هايي مانند سازمان هاي بانكي، خدمات مالي و بيمه ها، مستغلات ملكي، رسانه، خرده فروش ها، خدمات و سلامت، دادگستري و حوزه قضايي و بسياري ديگر از سازمان هاي عظيم به وجود امده است.
از جمله سازمان هايي كه به اين سيستم پيوسته اند ميتوان به مايكروسافت، اپل، اسنتل، اوراكل و IBM اشاره كرد.
با توجه به احاطه ي شديد جهان توسط تكنولوژي، بياييد تا نگاهي به استراتژي هاي بلاك چين در زمينه بازاريابي بيندازيم كه در حال تغيير دادن نماي كلي اين حوزه است.
Influencer Marketing
برندها امروزه سرمايه گذاري خود را بر روي چهره هاي معروف و افراد سرشناس در فضاي مجازي انجام ميدهند تا پيام هايشان را از طريق ان ها به گوش مخاطبان زيادتري برسانند.
اما در اين روش مشكلاتي هم بر سر راه شركت ها و برندها قرار دارد و سپردن تبليغات به دست اينفلوئنسرها موجب عدم شفافيت در خصوص محصول، عدم تعهد اينفلوئنسرها و وجود دنبال كنندگان تقلبي در فضاي مجازي ميشود.
اما زماني كه شما از سيستم بلاك چين براي اين منظور بهره ميبريد به راحتي ميتوانيد با ايجاد قراردادهايي دقيق و مطمئن از اين مشكلات دوري كنيد.
در اين قراردادها، پرداخت بعد از بازخورد تبليغات صورت ميگيرد و ديگر توسط اينفلوئنسرهاي تقلبي مورد سرقت قرار نخواهيد گرفت.
به عنوان مثال بازاريابي شبكه هاي اجتماعي، پلتفرمي است كه مبتني بر اتريوم (Etherium) است و به اينفلوئنسرها اين امكان را ميدهد تا فعاليت موثري داشته باشند. دو برند IndaHash و Patron را ميتوان در اين دسته قرار دارد.
Affiliate Marketing (بازاريابي افيليت)
طبق اماري كه از استاتيستا (Statista) به دست امده است در ايالات متحده امريكا بيش از ۶.۴ ميليارد دلار براي بازاريابي شركت هاي وابسته هزينه ميشود.
برخلاف هزينه هاي هنگفتي كه شركت ها براي بازاريابي شركت هاي وابسته در اين ايالات انجام ميدهند، با مشكلاتي از قبيل عدم صحت شركت هاي وابسته، از بين رفتن پول در سايت هاي بي ارزش و پرداخت كميسيون هاي سنگين به اين شركت ها روبرو هستند.
اما با استفاده از سيستم بلاك چين ميتوان از هدررفت اين ميزان هزينه براي بازاريابي شركت هاي وابسته جلوگيري كرد. براي اين امر ميتوان از روش هاي زير استفاده كرد:
- براي تسهيل در پرداخت ها از ارزهاي رمزنگاري شده استفاده شود.
- شركت هاي وابسته تا زماني كه به حداقل ميزان پرداختي نرسيده اند تمام پرداختي ها را نزد خود نگه ميدارند در حاليكه در سيستم بلاك چين با چنين محدوديتي روبرو نيستيد.
- براي جلوگيري از كلاهبرداري هاي تبليغاتي از قراردادهاي هوشمند استفاده كنيد.
در اين راستا برخي از محصولاتي كه بر اساس سيستم بلاك چين كار ميكنند كوپيت ها، رفتوكن و هوكو هستند.
Loyalty Programs (برنامه هاي وفاداري)
بسياري از افراد علاقه دارند تا به برنامه هاي وفاداري بپيوندند چرا كه يا از قبل به برند شما وفادار هستند و يا اينكه براي دريافت تخفيف از شما اعلام وفاداري ميكنند.
اغلب خانواده هاي امريكايي در ۲۹ برنامه ي وفاداري شركت دارند در حاليكه تنها از ۱۲ تا از ان ها استفاده ميكنند.
مشكل برنامه هاي وفاداري از انجايي اغاز ميشود كه مشتريان بايد نسبت به بازپرداخت امتيازات خود اقدام كنند. مشتريان بايد برنامه هاي وفاداري متعددي را دنبال كنند و قبل از تاريخ انقضا ان ها اقدام به بازپرداخت كنند.
به دليل اين مسئوليتي كه در اين برنامه بر دوش مشتري ها قرار دارد دقيقا چيزي برخلاف برنامه اي برد-برد رخ ميدهد.
اما در سيستم بلاك چين نحوه ي اجراي اين برنامه متفاوت است. از انجايي كه در اين سيستم همه ي افراد و برندها حضور دارند مشتريان ميتوانند در زمان بازپرداخت امتيازات از يك برند با برند ديگر به توافق برسند و اقدام به بازخريد كنند. در اين سيستم همه برنده خواهند بود.
به عنوان مثال Sandblock و KeyoCoin دوتا از راه حل هاي سيستم بلاك چين براي برطرف كردن مشكلات اين برنامه هستند.
User data Production (امنيت داده هاي كاربر)
با توجه به اينكه داده هاي كاربران در دوران اخير دچار نقض هاي امنيتي شده اند، شركت ها بايد در زمينه امنيت داده هاي كاربران پيشرو باشند.
در سال ۲۰۱۸ راهنماهاي GDR براي شركت ها تهيه شد كه به ان ها كمك ميكرد تا داده هاي مربوط به كاربران را جمع اوري كرده و به نحو احسن امنيت ان ها را حفظ كنند.
بنابراين شركت ها به فكر راه حل هايي براي ايجاد و حفظ امنيت داده هاي كاربران شركت هايشان كردند.
در اين زمينه نيز بلاك چين به كمك شركت ها امد و كاربران را قادر ساخت كه يا اقدام به ناشناس كردن اطلاعات خود كنند و يا اگر تمايل دارند اطلاعاتشان را به برند مورد نظر خود بفروشند.
در سيستم بلاك چين در اين خصوص دو راه حل وجود دارد كه يكي، Killie است كه اين امكان را به كاربران ميدهد تا اطلاعات خود را بفروشند و ديگري uport است كه اين امكان را در اختيار كاربران قرار ميدهد تا اطلاعات خود را در اتريوم ثبت كنند و اقدام به مديريت انها كنند.
User Rewards (جوايز كاربر)
در جامعه اي زندگي ميكنيم كه اقتصاد بر پايه توجه كاربران بنا شده است و اگر توجه كاربران را به خود جذب نميكنيد پس شما يك بازنده هستيد.
برندها در زمينه تبليغات ديجيتالي هزينه فراواني را متقبل ميشوند به گونه اي كه پيش بيني شده است تا پايان سال جاري هزينه اين نوع تبليغات تا ۳۳۳.۲۵ ميليارد دلار افزايش يابد.
در اين جا نيز سيستم بلاك چين با توجه به ابزاري كه در دست دارد اين امكان را براي برندها فراهم ميكند تا كاربران مورد نظر خود را بيابند و در هزينه هاي تبليغات ديجيتالي خود صرفه جويي كنند.
اين سيستم از طريق ابزار brave به كاربران اين اجازه را ميدهد تا انتخاب كنند كه كدام دسته از تبليغات را مشاهده كنند بدين ترتيب مخاطبان هر تبليغ، دسته بندي ميشوند.
اين ابزار از طريق ثبت اطلاعات در اتريوم، ان ها را بين كاربران و فروشندگان پخش ميكند تا هر دو دسته بتوانند مخاطبان مناسب خود را پيدا كنند.
بنابراين از اين طريق، برندها ميتوانند با اطمينان خاطر از اين موضوع كه هزينه هاي تبليغاتي ان ها صرف مخاطبان درستي ميشود از پرداخت هزينه هاي اضافي دست بكشند.
به عنوان مثال محصولاتي مانند Kind Ads و Impetus One در همين راستا ويژگي هايي را ارائه مي دهند.
Ad Fraud Prevention (جلوگيري از كلاهبرداري تبليغاتي)
از ميان ۳۳۲.۲۵ ميليارد دلار هزينه اي كه برندها براي تبليغات ديجيتالي خود صرف كردند، ۴۲ ميليارد از ان توسط شركت هاي تبليغاتي كلاهبردار از ميان رفت.
در اين ميان كساني كه اقدام به تبليغات ديجيتالي محصول و خدمات خود ميكنند از طريق مواردي هم چون ترافيك، دامنه و مواردي از اين دست مورد كلاهبرداري قرار ميگيرند.
از سوي ديگر، ناشران تبليغات ديجيتالي با قرار دادن تبليغات در سايت هاي مشكوك، موجب ميشوند تا ترافيك زيادي مورد استفاده قرار بگيرد و در نهايت، نتيجه سودبخش چنداني نداشته باشد.
در سيستم بلاك چين براي برطرف كردن اين مشكل، اقدام به حذف شبكه ها شده و تنها ناشر، تبليغ كننده و كاربر نگهداشته شده اند. اين امر موجب افزايش شفافيت در اين زمينه شده است.
به عنوان مثال Rebel AI ،Lucency و TribeOS از جمله محصولاتي هستند كه در اين زمينه از بلاك چين كمك گرفته اند.
Blockchain-Based Social Platforms (پلتفرم هاي اجتماعي بر اساس بلاك چين)
پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي از دهه گذشته، ميلياردها كاربر را در اختيار گرفته اند. اگرچه رسانه هاي اجتماعي فرصت هاي زيادي براي ارتباط با خانواده، همسالان، مارك هاي مورد علاقه و افراد مشهور در اختيار كاربران قرار داده اند، اما اين امر در ازاي دريافت اطلاعات ان ها رخ داده است.
از آنجا كه فروش آگهي، جريان اصلي درآمد براي پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي قلمداد ميشود،شركت ها براي ارتقاء قابليت هاي هدف گذاري خود، اقدام به انجام هر كاري ميكنند.
اين موضوع همراه با انتشار اخير داده هاي كاربران، باعث شده كاربران هنگام استفاده از رسانه هاي اجتماعي احتياط بيشتري به خرج بدهند.
اما در پلتفرم هاي مستقر در بلاك چين مانند Peepeth و mastodon.social اين مشكل از طريق بازگرداندن قدرت به كاربران رفع شده است.
با اين كه فكر ميكنيم اين راه حل هنوز به طور كامل براي برندها موثر نبوده است با اين حال شركت ها ميتوانند در پلتفرم Steem اقدام به ساخت شبكه اجتماعي خود كنند.
برنامه هايي از قبيل Steemit (وبلاگ نويسي)، DTube (پلت فرم ويديويي) و Utopian (پلتفرمي براي تأمين بودجه پروژه هايي با منبع آزاد) اين امكان را فراهم ميكنند تا شركت ها در Steem اقدام به ساخت شبكه مورد نظر خود كنند.
Social Commerce (تجارت اجتماعي)
تجارت اجتماعي ابزار جديدي در بلاك چين است كه به تازگي راه اندازي شده و قرار است تا در صنعت تجارت الكترونيك اختلال ايجاد كند.
بلاك چين در تجارت الكترونيك براي جلوگيري از كلاهبرداري تبليغاتي، سريعتر كردن معاملات و نامشخص ماندن هويت كاربران راهكارهاي مشابهي را دارد.
براي اطمينان حاصل كردن از اعتبار محصولاتي كه در تجارت الكترونيك فروخته ميشوند، بلاك چين با سه شركت AT&T، مايكروسافت و IBM قرارداد همكاري بسته است.
بازارها و پلتفرم هاي تجارت الكترونيكي غير متمركز مانند OpenBazaar ،GAMB ،Bezop و Eligma راه را براي فروشندگان اسان ميكنند تا فروشگاه هاي تجارت الكترونيك خود را بسازند و ان ها را مجبور ميكند تا درباره فروشگاه هاي انلاين خود تصميم بگيرند.
۴ سود عمده بلاك چين در بازار ماركتينگ
تا اينجا درباره ي استراتژي هاي بلاك چين در زمينه بازاريابي صحبت كرديم كه برندها ميتوانستند از طريق ان ها روند بازاريابي خود را بهبود ببخشند.
در ادامه ميخواهيم تا ۴ سود عمده در خصوص استفاده از سيستم بلاك چين در زمينه بازاريابي را به شما معرفي كنيم.
كاهش قيمت ها
استفاده از بلاك چين براي تبليغات ديجيتال اين امر را ممكن ميسازد تا هزينه هاي مربوطه كاهش يابد. اما چگونه؟ تبليغ كنندگان به اين مساله شهرت دارند كه موجب كاهش سود و از بين رفتن هزينه ها در تبليغات ديجيتالي ميشوند.
اما بلاك چين با از ميان برداشتن نفر سوم اين معادله موجب شده است تا فروشندگان، ناشران و كاربران بدون واسطه با هم در ارتباط باشند و شركت ها تنها زماني اقدام به پرداخت هزينه براي تبليغات ديجيتالي كنند كه طبق توافق نامه موجود، اين تبليغات جوابگو بوده باشد.
ممكن است كه استفاده از اين روش مقداري هزينه براي افراد در بر داشته باشد اما براي انجام توافق نامه ها هزينه اي پرداخت نخواهد شد.
هدف گيري مخاطبان
براي يك بازاريابي مناسب و هدفمند تلاش كرده ايد، استراتژي چيده ايد، ابزارهايي را به كار برده ايد و هزينه فراواني كرده ايد اما نتيجه اي نااميدكننده به دست اورده ايد. ايراد كار كجا بوده است؟
مسالهي مهم در زمينه بازاريابي اين است كه گروه هدف خود را به درستي تشخيص داده و اهداف بازاريابي خود را براي اين گروه خاص به انجام برسانيد.
در سيستم بلاك چين به راحتي ميتوانيد با ناشران مناسب در ارتباط باشيد كه شما را به گروه مناسبي از مخاطبان متصل ميكنند كه به محصولات و خدمات شما نياز دارند.
در اين شرايط (و از انجايي كه افراد براي تماشاي تبليغات هزينه دريافت ميكنند) مطمئن خواهيد بود كه تبليغات شما در جاي درستي به نمايش درامده است.
افزايش راندمان
معاملاتي كه با كاغذبازي هاي فراواني درگير باشند بسيار خسته كننده و وقت گير تلقي ميشوند. فرض كنيد اقدام به خريد ميكنيد، براي اين امر ابتدا بايد فاكتور خريد دريافت كنيد، سپس فاكتور را پرداخت كنيد، حال منتظر بمانيد تا رسيد را دريافت كنيد.
در معاملاتي كه فرد واسطه اي نيز حضور داشته باشد اين مساله وقت گيرتر نيز ميشود.
سيستم بلاك چين براي حل اين مشكل، معامله را بين دو طرف در زمان واقعي فراهم ميكند كه اين امر موجب ميشود تا دو طرف نيازي به تهيه مدارك جداگانه نداشته باشند. هم چنين وجود توافق نامه ها موجب ميشود تا پرداخت هزينه ها سريعتر اتفاق بيفتد.
برنامه هاي غيرمتمركز
زماني كه بخواهيد براي موبايل خود برنامه اي را دانلود كنيد به سراغ پلتفرم هاي App Store يا Play store ميرويد.
براي دانلود برنامه ها از پلتفرم هايي كه داراي يك سيستم متمركز هستند بايد طبق قوانين ان ها عمل كرد. در حاليكه اين مساله در پلتفرم هايي كه از سيستم غيرمتمركز بهره مند هستند وجود ندارد.
پيشتر ديديم كه چگونه Steem، برندها را قادر ميسازد تا برنامه مورد نظر خود را تهيه كنند و از طريق ان فرصتي براي كسب درآمد داشته باشند.
به همين ترتيب، Ethereum ،EOS ،NEO ،Tron ،Cardano و… برخي از پلتفرم هاي بلاك چين هستند كه به شما اين امكان را مي دهند تا برنامه هايي را روي پلتفرم هاي خود بسازيد.
عدم حضور يك سيستم متمركز به شما اين امكان را مي دهد كه به طور مستقيم با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار كنيد.